Inside AdWords - Sverige
Googles officiella blog för nyheter, tips och information om AdWords.
10 Online-marknadsföringstips: Tips 6
tisdag 30 juni 2009
I våra tidigare inlägg i den här serien har vi gett exempel på kostnadsfria verktyg som Google erbjuder till sina användare. Däremot, för de flesta företagen är dock betald annonsering en väsentlig del av online-marknadsföringsstrategin. Därför kommer vi att presentera några ytterligare inlägg som ger fler tips rörande vår främsta online-marknadsföringsprodukt - AdWords.
Till att börja med rekommenderar vi att du prövar dina viktigaste sökord på google.se eller använd
verktyget för förhandsgranskning av annonser
för att se hur dina konkurrenter ser ut i jämförelse. Försök därefter att identifiera de viktigaste försäljningstrategierna för att se till att ditt erbjudande sticker ut från övriga annonsörer. Det kan exempelvis vara genom att erbjuda kostnadsfri leverans, organiska produkter eller något annat som du erbjuder till skillnad från dina konkurrenter.
Du bör även skapa en så tilltalande annonstext som möjligt som samtidigt beskriver din tjänst eller produkt på ett bra sätt. Det är dock förståeligt lite svårt på 3 rader. Därför vill vi dela lite tips med er som kanske underlättar.
Använd uppmaning till handling i din annonstext såsom köp nu eller läs mer här.
Använd dina främsta sökord i annonstexten. Ord som är associerade med användarens sökförfrågan kommer att synas tydligare eftersom det kommer att visas i
fet stil
.
Skapa flera annonsvarianter. De mest framgångsrika annonserna, alltså de med bäst klickfrekvens, kan visas oftare än de som har ett lägre CTR genom
annonsvisningsalternativet optimera
.
Om du vill läsa mer om om hur du kan optimera din annonstext rekommenderar vi att du läser mer
här
. I nästa del kommer vi att prata mer om sökord och hur du kan förbättra din sökordslista.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Nytt gränssnitt-torsdag: Använda kortkommandon
torsdag 25 juni 2009
Ett av det främsta målen med det nya gränssnittet är att underlätta hanteringen av dina kampanjer. Vi ville dessutom erbjuda vissa av fördelarna med andra Google-produkter, t.ex. kortkommandon. Precis som i Gmail kan du snabbt navigera i kontot utan att behöva använda musen. I det nya AdWords-gränssnittet finns det flera praktiska kortkommandon:
Kontonavigering
g och sedan o: Öppna Alla onlinekampanjer
g och sedan c: Öppna fliken Kampanjer
g och sedan r: Öppna fliken Annonsgrupper
g och sedan k: Öppna fliken Sökord
g och sedan n: Öppna fliken Nätverk
g och sedan a: Öppna fliken Annonser
g och sedan s: Öppna fliken Inställningar
Tabellnavigering och åtgärder
j/k: Nästa/föregående rad i den primära datatabellen
x: Välj aktuell rad (Skift + x för flera rader)
e: Redigera
p: Pausa
n: Aktivera
d: Ta bort
l: Hämta
Redigera annonsgrupper och sökord
e: Redigera markerade rader
Ctrl + piltangenter: Flytta mellan redigerbara fält
Ctrl + s: Spara ändringar
Esc: Avbryta redigeringsläget
Om du glömmer bort kortkommandona kan du alltid hitta dem i den hjälp-widget som finns längst ned till vänster i ditt konto.
Detta var första delen av vår Nytt-gränssnitt-torsdag serie. Du finner mer information om det nya gränssnittet
här!
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Googles SEO-grundhandbok nu tillgänglig på svenska!
onsdag 24 juni 2009
Hos Google har vi som målinriktning att ge support i alla våra produkter i de 40 språk som läses av mer än 98 % av internetanvändare. Detta gör vi genom det så kallade
40 språk initiativet
. I det ljuset finns nu
nybörjarguiden för SEO
som utgavs på engelska i november 2008 även på svenska samt även på danska, norska och finska!
Denna grundhandbok är full av tips på hur man gör sin sida mer användar- samt Google-vänlig. Handboken har hittills varit en stor succé!
När du har läst handboken och implementerat de förslag som ges så kan vi även rekommendera ett besök i Googles svenska
hjälpgrupp för webbansvariga
.
Vi hoppas att du kommer gilla den
svenska handboken
samt att vi ser dig snart i hjälpgruppen!
Skrivet av Fredrik - Search Quality
Vi lanserar "Nytt gränssnitt-torsdagar"
tisdag 23 juni 2009
Som du kanske känner till håller vi på att testa ett
nytt gränssnitt för AdWords
. Eftersom många av er redan har börjat använda det nya gränssnittet vill vi passa på att berätta mer om det. Därför inleder vi den nya serien "Nytt gränssnitt-torsdag" med början nu på torsdag.
Varje vecka kommer vi att ta upp olika aspekter av det nya gränssnittet. Det kan röra sig om nya funktioner, tips och trick, produktuppdateringar eller tillkännagivanden.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Använda sökordsverktyget för att hitta effektiva sökord
måndag 22 juni 2009
AdWords har utformats för att matcha våra användares sökfrågor med relevanta annonser och ge dem sökresultat av hög kvalitet som det är sannolikt att de klickar på. Det innebär att de sökord som du väljer för att visa din annons avgör vilka sökfrågor som dina annonser visas för.
I det här inlägget beskriver vi sökordsverktyget, ett kostnadsfritt verktyg som du kan använda för att skapa en komplett och effektiv lista med sökord.
Varför ska jag använda sökordsverktyget?
När du skriver ett sökord genererar sökordsverktyget en lista med närbesläktade sökfrågor och information om konkurrerande sökord och sökvolymer. Du kan använda förslagen som grund för att optimera din kampanj. Med hjälp av verktyget kan du:
få hjälp att hitta nya sökord och lägga till dem i den valda annonsgruppen
hitta negativa sökord för att förhindra oönskade visningar och klick
finjustera din befintliga lista med sökord
förutse mängden trafik som genereras med de nya sökorden
Var hittar jag sökordsverktyget?
Det finns tre sätt att komma åt sökordsverktyget:
på annonsgruppsnivå i din AdWords-kampanj när du lägger till sökord
på menyn Verktyg i vårt AdWords-konto
via vår
externa webbadress.
När du använder sökordsverktyget på annonsgruppsnivå tar systemet hänsyn till dina kampanjinställningar och kontots tidigare resultat. Om du däremot öppnar verktyget via menyn Verktyg eller den externa webbadressen finns ingen koppling till de här uppgifterna. I så fall kan du välja land och språk som du inriktar dina annonser på. Inställningarna tas med i beräkningen av resultatet i sökordsverktyget.
Följande
tips
beskriver hur du enkelt kan hitta relevanta sökord för dina annonser:
Valet av sökord bör baseras på kvalitet hellre än på kvantitet. Mer relevanta sökord ger troligtvis bättre resultat. Kom ihåg att sökord med högre sökvolym eller sökord som fler annonsörer konkurrerar om inte alltid ger mer kvalificerade potentiella kunder.
Använd korta sökord (ett eller två ord) så att verktyget kan identifiera vilka ord det ska generera förslag till.
Använd verktyget för att hitta negativa sökord. Det kan hända att sökordsverktyget visar sökord som inte rör din verksamhet. Använd sådana ord som negativa sökord om du vill förhindra att dina annonser visas vid sökningar som inte är relevanta.
Hitta sökord baserat på webbplatsinnehåll. Pröva att använda alternativet "Webbplatsinnehåll" i stället för att ange egna sökord. Skriv webbadressen till ditt företags webbplats eller till en annan webbplats som är kopplad till ditt företag. AdWords-systemet genomsöker webbsidan och föreslår relevanta sökord.
Fler tips finns i vårt
Hjälpcenter
.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Viktiga resultatindikatorer: del 2
tisdag 16 juni 2009
I
vårt senaste inlägg
gick vi in på hur viktigt det är att använda viktiga resultatindikatorer. Vi berättade om hur man kan sätta ihop en lista över viktiga resultatindikatorer. Vi rekommenderade att du tänker över vilka mätverktyg du behöver för att driva din onlineverksamhet. Frågan kvarstår dock hur det här kan översättas både till rapporter som du kan få åtkomst till i Analytics och till data som du och ditt team kan agera på. Idag i ett ganska omfattande inlägg ska vi titta på ett exempelföretag med ett exempelscenario så att vi kan gå djupare in på hur man använder viktiga resultatindikatorer och Analytics-data i praktiken.
Affärsmål och lista över viktiga resultatindikatorer (KPI)
Vi tar ett exempel med ett litet företag som säljer bildelar för veteranbilar online. Webbplatsen har också en aktiv användargrupp. Den Google Analytics-ansvariga i det här företagsexemplet vill sätta ihop ett antal resultatindikatorer för företagets online-marknadsföringskampanjer. Tillsammans med företags marknadsföringsansvariga sätter de upp följande affärsmål:
Locka fler kvalitetsbesökare till webbplatsen.
De vill locka fler besökare till webbplatsen men vill också försäkra sig om att de lockar "rätt besökare". De definierar "rätt besökare" som sådana som vill köpa delar från dem men som också vill engagera sig i och agera på webbplatsen. De lyckas dela in sina övergripande mål i följande undermål och koppla dem till viktiga resultatindikatorer i Google Analytics-kontot.
Undermål
- Locka fler besökare till webbplatsen
KPI - Antalet
unika besökare
Analytics rapport -Besökare > Besökartrend > Helt unika besökare
- Se till att det blir avkastning på marknadsföringen
KPI -
Avkastning på investering
av onlinekampanjer
Analytics rapport - Trafikkällor > AdWords > AdWords-kampanjer (Fliken Klick)
- Locka fler människor att köpa bildelar från webbplatsen
KPI - E-handelns
omvandlingsfrekvens
Analytics rapport - E-handel > Omvandlingsfrekvens
- Få fler människor att registrera sig för att bli en användare på webbplatsen
KPI - Slutförandefrekvens för mål av "nya registreringar"
Analytics rapport - Mål > Omvandlingsfrekvens
- Öka antalet interaktioner som folk har på webbplatsen
KPI - Slutförandefrekvens för mål av "nya kommentarinlägg"
Analytics rapport -
Mål
> Omvandlingsfrekvens
- Öka procentandelen av antalet återkommande besökare
KPI - Procentandel av återkommande besökare
Analytics rapport - Besökare > Nya eller återkommande
- Öka antalet så kallde "märkesbesök "
KPI - Procentandel av besök som har sitt ursprung i direkta eller märkesanknutna sökord
Analytics rapport - Besökare > Besökartrend > Besök (använd segmentet märkesbesökare)
Som vi nämnde i det senaste inlägget är det viktigt att veta vem du ger din uppdatering om viktiga resultatindikatorer till. För att ge sammanhang till sin rapport om viktiga resultatindikatorer bör den ansvariga för Google Analytics göra ett par saker.
För det första jämföra varje mätverktyg som han/hon har fått åtkomst till med en föregående tidsperiod.
För det andra ge fler detaljer och mer värde genom att dela upp varje mätverktyg per trafikkälla.
Om den övergripande omvandlingsfrekvensen minskar kan inte en marknadsföringsperson göra så mycket med uppgifterna. Men om personen vet att en lägre omvandlingsfrekvens är länkad till en specifik annonseringskampanj kan åtgärder vidtas för att
optimera kampanjen
.
Rapport över viktiga resultatindikatorer (KPI) med åtgärder
Följande vecka skickar den Google Analytics-ansvariga ett mail till marknadsföringsavdelningen med en statusuppdatering om var och en av resultatindikatorerna. Den här veckan har han markerat tre områden som kräver särskild uppmärksamhet.
Antalet unika besökare har minskat med 21 % den här veckan. Den här siffran har fallit varje vecka sedan december. Antalet unika besökare förväntas falla i januari p.g.a. säsongseffekter. Men Analytics-uppgifterna visar att fallet var mindre allvarligt under föregående år, ca 15 % för januari månad. Man verkar nu vara på väg mot ett fall på 40 % för månaden. Fallet verkar jämförbart över alla
trafikkällor
.
För det andra har antalet märkesbesök ökat. Även om det totala antalet besökare har minskat har antalet märkesbesök på webbplatsen ökat.
Slutligen har onlinekampanjens avkastning på investeringen minskat. I synnerhet har
avkastningen på investeringen
av AdWords-kampanjen "nya registreringar" fallit med 56 % för föregående vecka. Det ser ut att bero på en ökning i dess genomsnittliga kostnad per klick tillsammans med en minskning av antalet omvandlingar.
Eftersom resten av viktiga resultatindikatorer fortfarande är stabila beslutar man i marknadsföringsavdelningen sig för att vidta åtgärder vad gäller det ovanstående.
Efter att ha övervägt saken kommer deras marknadsföringskontakt till slutsatsen att de första två punkterna är relaterade. Antalet unika besökare har minskat eftersom användare troligtvis inte kommer att köpa bilar i det dåliga ekonomiska klimatet. De tycker dock att webbplatsen inte borde påverkas så mycket av den här trenden: Många veteranbilar är relativt billiga. Om man reparerar dem själv, som användarna gör, ökar bilarnas värde. Kanske positioneringen av kampanjen behöver justeras. Fram till nu har de fokuserat sig på lyxen och prestigen med veteranbilar, men den här positioneringen kan vara mindre tilltalande i dagsläget. De bestämmer sig för att skapa ny annonstext i AdWords-kontot som fokuserar sig på mer försiktiga aspekter av erbjudandet. På så sätt kan de se hur bra de fungerar i jämförelse med de nuvarande annonserna.
Det faktum att antalet märkesbesök har ökat är uppmuntrande. De besökare de drar till sig tycker om webbplatsen och återkommer. Detta rättfärdigar slutsatsen att kampanjernas meddelanden, som drar till sig nya besökare, är vad som behöver justeras. Sedan undersöker de avkastningen på investeringen av AdWords-kampanjens "nya registreringar". Kostnadsökningen har berott på att några sökord är lite för generella. Sökordet "veteranbil" har kostat dem 5 700 kronor den här veckan men har bara lett till en ny registrering. Med hjälp från Analytics-data vet de att en registrerad användare i genomsnitt spenderar 4 400 kronor under ett år. Baserat på det här drar de slutsatsen att de betalar ett för högt pris för det här sökordet.
Det är troligt att de tävlar med annonser som faktiskt säljer veteranbilar istället för bara veteranbildelar (det egna erbjudandet). De sänker sökordets kostnad per klick så att den flyttas nedanför den genomsnittliga intäkten per klick. De skapar också mer specifika varianter av sökordet. De lägger till "veteranbilsgrupp" och "veteranbilstillbehör" till listan över sökord i AdWords.
Företaget har nu:
a) identifierat viktiga resultatindikatorer (KPI) som är viktiga för dem,
b) satt resultatindikatorerna i sammanhang om trender under en viss tid, och
c) identifierat punkter och åtgärder som man bör fokusera sig på för att göra något åt problemen.
Förhoppningsvis ger det här exemplet dig några praktiska idéer för hur du kan gå vidare med din analys och ditt webbresultat.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Följa upp resultatet
måndag 15 juni 2009
Oavsett vilket annonsformat du bestämmer dig för att använda, eller hur du planerar att rikta in annonserna, behöver du insikt vid varje steg i kampanjen så att du kan förstå vad som ger bäst resultat. Precis som med Google-sökning ger Googles innehållsnätverk dig alla de verktyg som du behöver för att spåra resultatet, mäta din inverkan och optimera för en högre avkastning på investeringen.
1.
Vad är Googles innehållsnätverk?
2.
Flexibilitet med annonsformat
3. Följa upp resultatet
Om du vill veta mer om innehållsnätverket får du gärna besöka vår
webbplats
. Läs även vår serie om innehållsnätverket
här
.
Skrivet av Ciaran & Anna - Inside AdWords-teamet
Flexibilitet med annonsformat
måndag 15 juni 2009
Du kan framföra ditt meddelande på många olika sätt. Precis som de textannonser som du ser bredvid relevanta sökresultat på Google.se, visas textannonser i innehållsnätverket bredvid relevant onlineinnehåll som användarna bläddrar bland. Att skapa en textannons för innehållsnätverket fungerar på samma sätt som att skapa en annons för sökning.
Du kan också köra bild- och videoannonser på Googles innehållsnätverk – utan annonsvisningskostnader. Om du inte har bildannonser kan du enkelt skapa bildannonser helt gratis med Googles byggverktyg för visningsannonser.
Googles innehållsnätverk erbjuder dig också flexibilitet att pröva flera annonsformat, att behålla dem som fungerar och att göra dig av med dem som inte gett dig rätt resultat. Se vår video "flexibilitet med annonsformat" nedan.
1.
Vad är Googles innehållsnätverk?
2. Flexibilitet med annonsformat
3.
Följa upp resultatet
Om du vill veta mer om innehållsnätverket får du gärna besöka vår
webbplats
. Läs även vår serie om innehållsnätverket
här
.
Skrivet av Ciaran & Anna - Inside AdWords-teamet
Innehållsnätverket - Introduktionsvideo
måndag 15 juni 2009
Googles innehållsnätverk är ett stort och mångskiftande nätverk för webbplatser där du kan matcha dina AdWords-annonser mot innehåll som är relevant för just dina kunder.
Innehållsnätverket har fördelen att kunna nå potentiella kunder i olika faser av köpprocessen. Inte alla potentiella kunder vill göra en sökning. Inte alla besökare är redo att köpa direkt. Svårigheten ligger i att fånga deras uppmärksamhet vid rätt tidpunkt. Det kan du göra med innehållsnätverket.
Mer än någonsin vill våra annonsörer nu öka försäljningen och få fler potentiella kunder på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Du kan utöka din lönsamhet till mer än bara sökningar genom att öka din genomslagskraft i innehållsnätverket.
För att lättare förklara hur innehållsnätverket kan hjälpa dig att få ökad försäljning och fler potentiella kunder har vi sammanställt tre korta videoklipp som vi tror kan vara relevanta för dig. Se första videon nedan.
1. Vad är Googles innehållsnätverk?
2.
Flexibilitet med annonsformat
3.
Följa upp resultatet
Om du vill veta mer om innehållsnätverket får du gärna besöka vår
webbplats
. Läs även vår serie om innehållsnätverket
här
.
Skrivet av Ciaran & Anna - Inside AdWords-teamet
Det nya AdWords-gränssnittet tillgängligt globalt
fredag 12 juni 2009
Under de senaste månaderna har vi testat det nya AdWords-gränssnittet. Hanteringen av AdWords-kampanjer i det nya gränssnittet går snabbare, är tydligare och mer intuitiv. Det betyder att det är lättare för dig att hitta de viktigaste sökorden i olika annonsgrupper, snabbt förflytta dig och redigera i kontot och komma åt och arbeta vidare med rapporter.
Vi har kontinuerligt arbetat med det nya gränssnittet och gjort ändringar baserat på kommentarer från betatestare. Nu ser vi med spänning fram emot att lansera det nya gränssnittet på ännu fler språk i hela världen, inklusive svenska.
Det här är några av de spännande funktioner som vi håller på och testar:
Resultatdiagram: Upptäck långsiktiga trender med anpassade diagram på alla kampanjhanteringssidor.
Information om annonsgrupper: Fokusera på de viktigaste områdena i ditt konto med nya samlade flikar på varje sida. Du kan se och redigera sökord, placeringar eller annonser från alla annonsgrupper på en och samma flik.
Direktredigering: Vill du ändra ett sökord eller bud? Klicka på det och gör ändringarna direkt i stället för att öppna en separat sida.
Enklare hantering av innehållsnätverket: Förbättra annonsernas resultat i innehållsnätverket via den nya fliken Nätverk. Granska statistik över de placeringar där dina annonser har visats och lägg sedan till unika bud eller uteslut placeringar direkt från rapporten.
Kom ihåg att det nya gränssnittet inte förändrar hur annonser visas. Budgivning, rankning, kvalitetsresultat och resten av annonsvisningen sker på samma sätt i det nya gränssnittet.
Arbetet med det nya gränssnittet pågår fortfarande, så för närvarande finns det inte stöd för alla funktioner från det tidigare gränssnittet. Tills vidare kan du växla mellan det gamla och det nya gränssnittet, så att du fortfarande kan komma åt alla verktyg och rapporter som du kan behöva i AdWords.
Läs mer på
webbplatsen för det nya AdWords-gränssnittet
.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Använda viktiga resultatindikatorer: del 1
onsdag 10 juni 2009
I det
senaste Google Analytics-inlägget
talade vi om hur viktigt det är att mäta omvandlingarna i Google Analytics. Jag skulle vilja bygga på det inlägget och berätta om hur man använder ett intervall av viktiga resultatindikatorer (KPI) för att mäta webbplatsens resultat. Vad är viktigast för dig? Trafiknivåer? Hur många användare som omvandlas? Hur mycket du lägger ut på betald sökbaserad annonsering i jämförelse med hur mycket du tjänar via försäljning? Det är den här sortens viktiga resultatindikatorer som kan visa dig hur väl din webbplats levererar vad din verksamhet behöver och vilka förbättringar som du kan göra.
Vad är viktiga resultatindikatorer (KPI)?
Enkelt uttryckt är viktiga resultatindikatorer (KPI) en variabel i
Google Analytics
som mäter hur väl din webbplats når dina mål. Om t.ex. webbplatsens mål är att sälja online så är omvandlingsfrekvensen i E-handelsrapporten en viktig variabel att övervaka i Google Analytics. Se vilken andel av besökare på webbplatsen, och från vilka källor, som fortsätter besöket med att köpa från dig.Vad som skiljer viktiga resultatindikatorer (KPI) från andra variabler är vad som framstår i ordet "viktiga": de här mätverktygen spelar en avgörande roll för webbplatsens resultat och därmed också för din verksamhet online.
Varför ska man använda viktiga resultatindikatorer (KPI)?
Att skapa viktiga resultatindikatorer (KPI) är fördelaktigt av två anledningar. Förändringar i dina viktiga resultatindikatorer talar om för dig när du måste vidta åtgärder. Om avvisningsfrekvensen på din startsida ökar med 50 % måste du räkna ut varför och vidta åtgärder för att få trenden att vända om.
För det andra hjälper viktiga resultatindikatorer dig att överbrygga klyftan mellan Google Analytics-kontot och resten av din verksamhet. De hjälper dig att förstå vad varje intressent i företaget vill ha från Google Analytics-kontot och från att finnas till online. Engagera dina kollegor i hur verksamheten online utvecklas via viktiga
rapporter
och mätverktyg.
Hur bör du skapa din lista med viktiga resultatindikatorer?
Att skapa viktiga resultatindikatorer på ett framgångsrikt sätt handlar om att översätta webbplatsens affärsmål till lämpliga mätverktyg i Google Analytics-kontot. Du är den som bäst känner till din verksamhet och eftersom varje verksamhet skiljer sig från andra kan bara du skapa dina viktiga resultatindikatorer. Om du vill komma igång måste du ställa en fråga till dig själv liksom till några viktiga personer i organisationen: Varför finns ditt företag till, från din synpunkt sett? Skriv ned svaren. De skiljer sig sannolikt åt beroende på vem du pratar med. Det är viktigt att du får information from alla avdelningar i företaget och att du sedan prioriterar svaren. Jag föreslår att du försöker begränsa dem till högst de tio bästa.
När du väl har tagit hänsyn till affärsmålen kan du börja skapa relaterade resultatindikatorer. Låt oss t.ex. anta att ett affärsmål är att locka in fler personer till den fysiska affären efter att de har besökt webbplatsen. En bra resultatindikator i Analytics-kontot skulle då vara omvandlingsfrekvensen av de personer som besöker sidan med anvisningar för hur man hittar din fysiska plats.
Här är några idéer som kan hjälpa dig att skapa meningsfulla och kontrollerbara resultatindikatorer:
Se till att de är viktiga och relaterade till verksamheten. Jag har nämnt det redan men du måste verkligen länka dina viktiga resultatindikatorer till dina affärsmål. En resultatindikator som "locka fler besökare" kan tyckas vara ett bra val, men är det verkligen länkat till affärsmålen? Vad händer om marknadsföringen lyckas fördubbla antalet besökare men ingen av de nya besökarna köper något? Locka fler kvalitetsbesökare är nog bättre. Kvaliteten mäts då via omvandlings- eller avvisningsfrekvensen.
Du ska kunna agera som resultat av dem. Om en resultatindikator inte gör det möjligt för dig att vidta åtgärder är det inte en bra resultatindikator. Fråga dig själv vad du skulle göra om du kom till kontoret i morgon och den här resultatindikatorn hade fördubblats eller halverats.
Fokusera på målgruppen och ge dem sammanhang. Om du delar rapporter med andra teammedlemmar bör du tänka på att inte allting är relevant för alla. Om du delar mätverktyg med teammedlemmar kan du försöka rikta deras uppmärksamhet på vad som är viktigast för jobbens skull. T.ex: "50 % av användarna använde sökfunktionen på vår webbplats i förra veckan. Av dessa lämnade 45 % webbplatsen omedelbart efter att ha sett sökresultaten för de tio vanligaste termerna." Det här är användbar information för de teammedlemmar som sysslar med design och arbetar på att förbättra sökningen på webbplatsen. Det är också användbar information för deras chef, men den är kanske onödig för marknadsföringsavdelningen.
I nästa inlägg diskuterar vi hur man spårar några typiska resultatindikatorer med hjälp av specifika mätverktyg i Analytics-kontot. Vi tittar då på vilka rapporter som kan hjälpa dig att kontrollera och förbättra viktiga affärsmål som onlineförsäljning eller antalet potentiella kunder.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Förstå avkastning på AdWords-investering
måndag 8 juni 2009
Det är viktigt att du förstår avkastning på din investering så att du kan fatta välgrundade beslut för hur du ska hantera dina AdWords-kampanjer.
Vad är avkastning på investeringen?
Avkastningen på investeringen är hur mycket du får ut av de pengar som du investerat i AdWords. Innan du kan avgöra avkastningen på investeringen måste du först fastställa dina
annonseringsmål
. Några vanliga mål är:
Generera försäljning (online eller offline)
Hitta potentiella kunder som är intresserade av dina produkter
Öka medvetenheten om ditt varumärke eller dina produkter och tjänster
Hur beräknar du avkastningen på investeringen?
Om du vet värdet för ett mål (t.ex. vinstmarginalen för en försäljning) och hur mycket du har betalat i AdWords för att uppnå målet kan du avgöra
avkastningen på investeringen
:
Avkastning på investering = [(vinst från AdWords – AdWords-kostnader) / AdWords-kostnader] x 100 %
Som exempel kan vi ta en bokhandlare som annonserar sin nya kokbok med AdWords. Varje bok har en vinstmarginal på 20 kronor och han säljer 25 böcker per dag genom AdWords. Det ger en bruttovinst på 500 kronor. Om den dagliga kampanjbudgeten är 200 kronor blir avkastningen på investeringen: (500 - 200)/200 = 1,5 eller 150 %. Det innebär en vinst på 30 kronor för varje 20 kronor som bokhandlaren investerar i AdWords. Med ett positivt resultat vet du att du får avkastning på din investering.
Hur spårar du värdet för AdWords?
Google har två kostnadsfria verktyg som kan hjälpa dig att avgöra din avkastning på investeringen:
Omvandlingsspårning
gör att du enkelt kan spåra resultaten för dina AdWords-kampanjer genom att se hur många potentiella kunder eller hur mycket försäljning varje sökord, annonstext eller placering har gett. Du kan också se information om kostnad per förvärv.
Analytics
ger en detaljerad översikt över besökarnas beteende på din webbplats: var de kom ifrån, hur länge de stannade, vilka sidor de visade osv. I Analytics kan du också definiera önskade åtgärder (”
mål
”) och jämföra dem med ovanstående värden. På så sätt kan du förbättra din webbplats för att öka avkastningen på investeringen.
Hur förbättrar du avkastningen på investeringen i AdWords?
När du har tillgång till information från omvandlingsspårningen och/eller Analytics kan du fokusera på att optimera dina kampanjer för att öka avkastningen på investeringen. Strategier för detta kommer att beskrivas detaljerat i inlägget ”Optimera för avkastning på din investering” senare den här månaden. Tills dess kan du läsa fler
tips om hur du förbättrar avkastningen på investeringen
i AdWords Hjäpcenter.
Vi rekommenderar också att du provar två andra kostnadsfria verktyg som har utformats för att hjälpa dig förbättra din avkastning:
Omvandlingsoptimeraren
hanterar automatiskt dina kostnader för omvandling så att du får så många omvandlingar som möjligt. Allt du behöver göra är att ange kostnad per förvärv.
Webbplatsoptimeraren
gör att du kan testa och förbättra innehållet och utformningen på din webbplats för att öka omvandlingarna.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
10 Online-marknadsföringstips: tips 5
onsdag 3 juni 2009
Har du någonsin sett bilderna i
Google sök
? Det har du säkert, de flesta av oss har det vid något tillfälle. Men har du någonsin funderat över att dina produkter skulle kunna vara en del av de här bilderna och sökningarna? Om du namnger dina bilder på dina produkter på din hemsida "bild.jpg och bild01.jpg och inte anger någon annan information (exempelvis bildattribut) är det högst osannolikt att dina bilder kommer att vara del av en sökning på ditt produktnamn. Det är användbart att tänka på vilka namn och attribut du bör ge dina bilder för att tillåta intresserade användare att hitta dem. Om du vill läsa mer om detta kan du hitta bästa exempel
här
.
I våra nästa inlägg i den här serien kommer vi att börja med att fokusera på AdWords och hur du kan göra din annonsering mer effektiv.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
AdWords budgivningsauktion och hur den fungerar
måndag 1 juni 2009
I det här inlägget beskriver vi kärnfunktionen i AdWords-systemet. Den auktionsprocess som bestämmer vilka annonser som ska visas, till vilket klickpris och på vilken position.
Vilka begrepp behöver jag känna till?
Bud/högsta kostnad per klick (Högsta CPC): Det belopp som du är villig att betala för varje klick på din annons. Du betalar aldrig mer än högsta CPC.
Genomsnittlig CPC: Kostnaden för det totala antalet klick dividerat med antalet klick på din annons.
Faktisk CPC: Det faktiska belopp som du betalar för ett klick på din annons, vilket beräknas för varje sökfråga där din annons visas. Beloppet baseras på kvalitetsresultatet och det högsta budet för annonsen på positionen under din. AdWords rabattfunktion ger dig automatiskt det lägsta möjliga priset för att du ska behålla annonsens position.
Hur kan jag hantera mina bud?
Du kan ange ett CPC-bud på annonsgruppsnivå eller på sökords- och placeringsnivå och du kan även bjuda separat i söknätverket och
innehållsnätverket
. Du kan också använda automatisk budgivning om du vill att AdWords ska hantera dina CPC-bud åt dig.
Hur påverkar mina bud min annonsrankning?
Rankningen bestäms av två faktorer: ditt högsta CPC och ditt kvalitetsresultat. Om du vill förbättra din position kan du antingen öka ditt högsta CPC eller optimera dina kampanjer så att du får ett bättre kvalitetsresultat.
Varför tar AdWord hänsyn till andra faktorer än högsta CPC? Varför går det inte att "köpa" en position? Vi valde en kombination av de båda komponenterna eftersom vi vill uppmuntra våra annonsörer att skapa annonser med hög kvalitet. Det dynamiska rankningssystemet garanterar en rättvis budgivning som inte enbart baseras på det pris du är villig att betala utan även på annonsernas relevans och kvalitet.
Exakt hur fungerar auktionen?
För varje sökfråga jämförs CPC och sökordets kvalitetsresultat med alla andra giltiga annonser. Systemet multiplicerar högsta CPC och kvalitetsresultatet för varje annons i en given auktion. Annonsen med det högsta värdet av CPC och kvalitetsresultat visas först, därefter visas annonsen med näst högst värde och så vidare.
För att exemplifiera detta har vi två annonsörer, Christian och Maria. De har annonser som kan visas för samma sökfråga. Christian har angett ett högsta CPC på 30 SEK för sökordet, som har kvalitetsresultatet 5 i vårt system. Hans sammanlagda värde är 30 × 5 = 150.
Maria har angett ett högsta CPC-bud på 20 SEK för sökordet, det vill säga ett lägre bud än Christian. Eftersom sökordet har ett kvalitetsresultat på 9 enligt vårt system, blir hennes sammanlagda värde 20 × 9 = 180, vilket alltså är högre än Christians.
Maria vann den bästa positionen för sin annons. Du kan räkna ut hur mycket Maria ska betala per klick genom att dividera Christians sammanlagda sökordsresultat (150) med Marias kvalitetsresultat (9). Lägg sedan till 0,1 SEK. Summan blir 16,7 SEK , vilket är ett lägre belopp än Marias högsta CPC.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Etiketter
+1
ACE
Ad Sitelinks
adresstillägg
AdSense
Adwords
AdWords Chat
AdWords Editor
AdWords experiment
AdWords Help
AdWords hjälpcenter
Adwords Kampanjexperiment
adwords konverteringar
adwords mobil
AdWords målgruppsinsikter
adwords next
AdWords Policy
AdWords Sverige
adwords uppdateringar
Android
Annonser
Annonsering
Annonseringsmål
Annonseringsvillkor
annonsformat
annonsgalleri
Annonsplatslänkar
Annonsrankning
Annonstext
annonstillägg
Annonsväxling
annonsörer
anpassad HTML
anpassade målgrupper
Anpassade parametrar
Användarvillkor
appar
appkampanjer
Apps
automatisk budgivning
automatiska budstrategier
Automatiska regler
Beskrivningstillägg
Bildannonser
Bloggserie för nybörjare
Bokstäver
Budget
Budgivning
budsimulatorn
budstrategistatusarna
bulkförändringar
bumper annonser
bumperannonser
bättre budbeslut
börjare
Chat
contact AdWords
contact google
conversion optimizer
CPA
CTR
customer match
Data-avvikelse
demoannonser
Demografisk inriktning
Diagnostik
Display-nätverket
Displayannonser
DoubleClick Ad Planner
DSA
dublin
Dynamisk remarketing
dynamiska remarketingannonser
Dynamiska sökannonser
e-handel
Fakturering
Filter
filter för produktgrupper
Flash-annonser
flygplatser
flygplatsinriktning
flygplatsresenärer
Flödesspecifikationen
Frakt
frekvenstak
förbättrade kampanjer
förvaltarkonton
GDN
Geografisk inriktning
Gmail-annonser
godkända produkter
Google
Google +
Google Adwords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google Displaynätverk
Google Grants
google kalkylark
Google Merchant Center
Google My Business
Google Partners
Google Places
Google play
Google Play Butik
google premier partner
Google Shopping
Google sök
Google-annonser
Google+
Googles Display-nätverk
Hangouts
Hem
import for salesforce
informationstext
Innehållsnätverket
Inriktning
insikter
Inställningar och Avancerade funktioner
interaktiva annonser
Intressekategorier
jobs
jul
Jul och Nyår
juridiska krav
Kampanjer
kampanjer med CPM
Kampanjexperiment
kampanjnätverk
kampanjresultatet
kampanjutkast
kartor
klickandel
kontaktpunkter
Kontostruktur
kontroll
konverterade klick
konvertering
konverteringar
Konverteringsbudstatistik
konverteringsspårning
konverteringsspårning för android
konvertingsspårning
Kundmatchning
Kundmatchning för Shopping
Kvalitetsresultat
Kvalitetsresultat och Annonsposition
köpavsikt
lagerstatus
live event
lokal annonsering
lokalt
läkemedel
marknadsförare
mass förändringar
matcha platser
Matchning
MCC
Meddelanden
mellansidesannonser
Merchant Center
Microögonblick
Microögonblick denna vecka
Mitt kundcenter
mobil
mobil ux
mobil värld
mobilannonser
Mobilannonsering
mobilappar
mobilbudsjustering
mobilbudsjusteringarna
mobiloptimerad
mobiloptimerade
mobilsida
mobilsidor
mobilvänlig
mobilvänlighetstest
mSite
My client center
målkanaler
målomvandlingar
mät ditt resultat
ny funktion
Nybörjare
Nyheter
Ommarknadsföring
Omvandlingsspårning
onlineprodukter
optimerar bud
Optimering
Organiskt sökresultat
Pekdatorer
Pekskärm
PLA
Placeringar
Placeringsverktyget
platslänkar
platslänkstillägg
Positionsinställning
Produktannonser
produkter
produktgrupper
Produktkoder
produktstatus
Rapporter
Rapporter och Analytics
Rapportering
Rapportering och analys
Rapportering och omvandlingsspårning
rapporterna för automatisk budgivning
redigera i adwords
Relaterade produkter
Remarketing
remarketingstrategi
remarketingtaggar
resultat
resultatanalys
resultatdata
Rubriker
räckvidd
salesforce
Samtal
samtalskonverteringar
samtalstillägg
Shopping
skärmar
Språkinriktning
Stora förändringar i Adwords
Storhelg
större kartor
Support
synlighet
Säkerhet
Säsongsbetonat
SÖK 2.0
Sökannonser
Sökannonser på Google Play
Sökord
sökordsplaneraren
target airport
tester
think with google
tillkännagivanden
Tips
transaktioner
tredjepartslösning
trueview
trueview annonser
Typer
Universella appkampanjer
Uppdatering
Uppdateringar
Uppgraderade URLer
uppskattade konverteringar
URL
valuetrack
Varför visas inte min annons?
vCPM
Veckans mobiltips
Veckans Policy
Veckans Roliga
Veckans Videotips
Verktyg
Verktyg för förhandsgranskning av annonser
Vidarekoppling
Video
Videoannonser
videoformat
visningsadress
visningsandelar
visningsannonser
visninsannonsverktyg
Webbansvariga
Webbplatser
webbplatsinformation
webbplatslänkar
webbseminarier
working for google
YouTube
YouTube Annonsering
Arkiv
2018
feb.
2017
nov.
sep.
juni
2016
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2015
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
2014
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
2013
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
mars
feb.
2012
nov.
okt.
juli
juni
apr.
mars
feb.
jan.
2011
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2010
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2009
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2008
dec.
nov.
Feed