Inside AdWords - Sverige
Googles officiella blog för nyheter, tips och information om AdWords.
AdWords budgivningsauktion och hur den fungerar
måndag 1 juni 2009
I det här inlägget beskriver vi kärnfunktionen i AdWords-systemet. Den auktionsprocess som bestämmer vilka annonser som ska visas, till vilket klickpris och på vilken position.
Vilka begrepp behöver jag känna till?
Bud/högsta kostnad per klick (Högsta CPC): Det belopp som du är villig att betala för varje klick på din annons. Du betalar aldrig mer än högsta CPC.
Genomsnittlig CPC: Kostnaden för det totala antalet klick dividerat med antalet klick på din annons.
Faktisk CPC: Det faktiska belopp som du betalar för ett klick på din annons, vilket beräknas för varje sökfråga där din annons visas. Beloppet baseras på kvalitetsresultatet och det högsta budet för annonsen på positionen under din. AdWords rabattfunktion ger dig automatiskt det lägsta möjliga priset för att du ska behålla annonsens position.
Hur kan jag hantera mina bud?
Du kan ange ett CPC-bud på annonsgruppsnivå eller på sökords- och placeringsnivå och du kan även bjuda separat i söknätverket och
innehållsnätverket
. Du kan också använda automatisk budgivning om du vill att AdWords ska hantera dina CPC-bud åt dig.
Hur påverkar mina bud min annonsrankning?
Rankningen bestäms av två faktorer: ditt högsta CPC och ditt kvalitetsresultat. Om du vill förbättra din position kan du antingen öka ditt högsta CPC eller optimera dina kampanjer så att du får ett bättre kvalitetsresultat.
Varför tar AdWord hänsyn till andra faktorer än högsta CPC? Varför går det inte att "köpa" en position? Vi valde en kombination av de båda komponenterna eftersom vi vill uppmuntra våra annonsörer att skapa annonser med hög kvalitet. Det dynamiska rankningssystemet garanterar en rättvis budgivning som inte enbart baseras på det pris du är villig att betala utan även på annonsernas relevans och kvalitet.
Exakt hur fungerar auktionen?
För varje sökfråga jämförs CPC och sökordets kvalitetsresultat med alla andra giltiga annonser. Systemet multiplicerar högsta CPC och kvalitetsresultatet för varje annons i en given auktion. Annonsen med det högsta värdet av CPC och kvalitetsresultat visas först, därefter visas annonsen med näst högst värde och så vidare.
För att exemplifiera detta har vi två annonsörer, Christian och Maria. De har annonser som kan visas för samma sökfråga. Christian har angett ett högsta CPC på 30 SEK för sökordet, som har kvalitetsresultatet 5 i vårt system. Hans sammanlagda värde är 30 × 5 = 150.
Maria har angett ett högsta CPC-bud på 20 SEK för sökordet, det vill säga ett lägre bud än Christian. Eftersom sökordet har ett kvalitetsresultat på 9 enligt vårt system, blir hennes sammanlagda värde 20 × 9 = 180, vilket alltså är högre än Christians.
Maria vann den bästa positionen för sin annons. Du kan räkna ut hur mycket Maria ska betala per klick genom att dividera Christians sammanlagda sökordsresultat (150) med Marias kvalitetsresultat (9). Lägg sedan till 0,1 SEK. Summan blir 16,7 SEK , vilket är ett lägre belopp än Marias högsta CPC.
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet
Etiketter
+1
ACE
Ad Sitelinks
adresstillägg
AdSense
Adwords
AdWords Chat
AdWords Editor
AdWords experiment
AdWords Help
AdWords hjälpcenter
Adwords Kampanjexperiment
adwords konverteringar
adwords mobil
AdWords målgruppsinsikter
adwords next
AdWords Policy
AdWords Sverige
adwords uppdateringar
Android
Annonser
Annonsering
Annonseringsmål
Annonseringsvillkor
annonsformat
annonsgalleri
Annonsplatslänkar
Annonsrankning
Annonstext
annonstillägg
Annonsväxling
annonsörer
anpassad HTML
anpassade målgrupper
Anpassade parametrar
Användarvillkor
appar
appkampanjer
Apps
automatisk budgivning
automatiska budstrategier
Automatiska regler
Beskrivningstillägg
Bildannonser
Bloggserie för nybörjare
Bokstäver
Budget
Budgivning
budsimulatorn
budstrategistatusarna
bulkförändringar
bumper annonser
bumperannonser
bättre budbeslut
börjare
Chat
contact AdWords
contact google
conversion optimizer
CPA
CTR
customer match
Data-avvikelse
demoannonser
Demografisk inriktning
Diagnostik
Display-nätverket
Displayannonser
DoubleClick Ad Planner
DSA
dublin
Dynamisk remarketing
dynamiska remarketingannonser
Dynamiska sökannonser
e-handel
Fakturering
Filter
filter för produktgrupper
Flash-annonser
flygplatser
flygplatsinriktning
flygplatsresenärer
Flödesspecifikationen
Frakt
frekvenstak
förbättrade kampanjer
förvaltarkonton
GDN
Geografisk inriktning
Gmail-annonser
godkända produkter
Google
Google +
Google Adwords
Google Analytics
Google Analytics Premium
Google Displaynätverk
Google Grants
google kalkylark
Google Merchant Center
Google My Business
Google Partners
Google Places
Google play
Google Play Butik
google premier partner
Google Shopping
Google sök
Google-annonser
Google+
Googles Display-nätverk
Hangouts
Hem
import for salesforce
informationstext
Innehållsnätverket
Inriktning
insikter
Inställningar och Avancerade funktioner
interaktiva annonser
Intressekategorier
jobs
jul
Jul och Nyår
juridiska krav
Kampanjer
kampanjer med CPM
Kampanjexperiment
kampanjnätverk
kampanjresultatet
kampanjutkast
kartor
klickandel
kontaktpunkter
Kontostruktur
kontroll
konverterade klick
konvertering
konverteringar
Konverteringsbudstatistik
konverteringsspårning
konverteringsspårning för android
konvertingsspårning
Kundmatchning
Kundmatchning för Shopping
Kvalitetsresultat
Kvalitetsresultat och Annonsposition
köpavsikt
lagerstatus
live event
lokal annonsering
lokalt
läkemedel
marknadsförare
mass förändringar
matcha platser
Matchning
MCC
Meddelanden
mellansidesannonser
Merchant Center
Microögonblick
Microögonblick denna vecka
Mitt kundcenter
mobil
mobil ux
mobil värld
mobilannonser
Mobilannonsering
mobilappar
mobilbudsjustering
mobilbudsjusteringarna
mobiloptimerad
mobiloptimerade
mobilsida
mobilsidor
mobilvänlig
mobilvänlighetstest
mSite
My client center
målkanaler
målomvandlingar
mät ditt resultat
ny funktion
Nybörjare
Nyheter
Ommarknadsföring
Omvandlingsspårning
onlineprodukter
optimerar bud
Optimering
Organiskt sökresultat
Pekdatorer
Pekskärm
PLA
Placeringar
Placeringsverktyget
platslänkar
platslänkstillägg
Positionsinställning
Produktannonser
produkter
produktgrupper
Produktkoder
produktstatus
Rapporter
Rapporter och Analytics
Rapportering
Rapportering och analys
Rapportering och omvandlingsspårning
rapporterna för automatisk budgivning
redigera i adwords
Relaterade produkter
Remarketing
remarketingstrategi
remarketingtaggar
resultat
resultatanalys
resultatdata
Rubriker
räckvidd
salesforce
Samtal
samtalskonverteringar
samtalstillägg
Shopping
skärmar
Språkinriktning
Stora förändringar i Adwords
Storhelg
större kartor
Support
synlighet
Säkerhet
Säsongsbetonat
SÖK 2.0
Sökannonser
Sökannonser på Google Play
Sökord
sökordsplaneraren
target airport
tester
think with google
tillkännagivanden
Tips
transaktioner
tredjepartslösning
trueview
trueview annonser
Typer
Universella appkampanjer
Uppdatering
Uppdateringar
Uppgraderade URLer
uppskattade konverteringar
URL
valuetrack
Varför visas inte min annons?
vCPM
Veckans mobiltips
Veckans Policy
Veckans Roliga
Veckans Videotips
Verktyg
Verktyg för förhandsgranskning av annonser
Vidarekoppling
Video
Videoannonser
videoformat
visningsadress
visningsandelar
visningsannonser
visninsannonsverktyg
Webbansvariga
Webbplatser
webbplatsinformation
webbplatslänkar
webbseminarier
working for google
YouTube
YouTube Annonsering
Arkiv
2018
feb.
2017
nov.
sep.
juni
2016
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2015
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
2014
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
2013
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
mars
feb.
2012
nov.
okt.
juli
juni
apr.
mars
feb.
jan.
2011
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2010
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2009
dec.
nov.
okt.
sep.
aug.
juli
juni
maj
apr.
mars
feb.
jan.
2008
dec.
nov.
Feed