Det sista vi gjorde i det
förra inlägget var att vi gav er i läxa att leta efter fliken där kolumnen
Uppsk. förstasidesbud kan aktiveras. Många av er hittade säkert fliken. För er som inte lyckades så kommer lösningen här: genom att klicka på knappen Kolumner på fliken Sökord kan vi se det lägsta budet som visar annonsen på första sidan i sökresultaten:
Nu medan du har fliken Sökord öppen passar vi på att titta på en mycket viktig rapport som vi råder er att använda varje vecka:
Visa söktermer -> Alla. Men först av allt vill jag påminna om att nedanstående bara gäller Sök på Google och inte Google Display-nätverket.
Sökfrågans matchningstyp
Innan vi börjar undersöker vi några nyckelbegrepp. Till och med nybörjarannonsörer på AdWords vet att vi kan välja mellan fyra
matchningstyper när vi lägger till ett sökord i en annonsgrupp. Matchningstypen påverkar när annonsen visas på Googles sökresultatsida.
Om vi inte väljer exakt matchning kan annonsen utlösas för olika sökuttryck: om vi till exempel använder sökordet "blombukett" med frasmatchning kan annonsen visas av sökuttrycket "billig blombukett".
Låt oss undersöka en annan typ av sökordsmatchning,
frågematchning. Det är inte samma sak som matchningstypen vi definierade när vi la till sökordet: den här matchningstypen
säger hur nära vårt uttryck matchar uttrycket som användaren angav i sökfältet.
Om vi till exempel har sökordet "blombukett" i en annonsgrupp och en användare skriver uttrycket blombukett blir frågematchningstypen en exakt matchning! När användare söker efter en billig blombukett är matchningstypen en frasmatchning. Vi ser att under tiden AdWords-kampanjerna administreras kan vi tala om två separata typer av sökordsmatchningar: den som vi ställde in på fliken Sökord och relationen mellan inställningen och användarnas sökbeteenden.
Varför skulle då detta vara intressant? Varför är det viktigt att känna till båda begreppen och hur de påverkar oss som annonsörer? Innan vi svarar på detta ska vi också presentera ett annat begrepp.
Kvalitetsresultat – ett sätt att minska kostnaderna
Många annonsörer försöker att förbättra sina annonsers positioner genom att öka buden till höga nivåer (
CPC – kostnad per klick). Det är dock viktigt att vi förstår hur systemet bestämmer annonsernas positioner: annonsernas rankning
är produkten av CPC-budet och sökordets kvalitetsresultat.
Tänk på kvalitetsresultatet som en skala från 1 till 10 där ett sökord betygssätts både ur annonsörens och användarnas perspektiv. 10 är bäst och 1 är sämst.
Annonsernas visningsordning bestäms inte bara av CPC-budet, utan också av annonsrankningen. Vi tar ett enkelt exempel. Två annonsörer, Anders och Gunnar, har annonser med sökordet "blombukett". Anders bjuder 0,15 GBP, medan Gunnar bjuder 0,10 GBP. Om det bara var budet som spelade roll skulle Anders annons visas i den högsta positionen och Gunnars skulle komma tvåa.
Om vi tänker oss att Gunnar har ett kvalitetsresultat på 10 och Anders ett på 6 blir Gunnars annonsrankning 0,10 × 10 = 1 och Anders 0,15 × 6 = 0,9. Vi kan se att de har bytt plats. Gunnar som startade med ett lägre bud fick ändå en bättre position av det enkla skälet att han hade ett
bättre kvalitetsresultat.
Gunnars verkliga CPC × Gunnars kvalitetsresultat = Anders erbjudna CPC × Anders kvalitetsresultat
Ny fyller vi i siffrorna: Gunnarss verkliga CPC = (0,15 × 6) / 10 = 0,09 GBP
Gunnar erbjöd inte bara mindre än Anders, utan han betalar också mindre än sitt bud eftersom
kvaliteten på hans annons är bättre än Anders!
Det finns redan ett
inlägg i AdWords-bloggen om beräkningar av kvalitetsresultat, så jag går inte närmare in det på här. Det finns dock en rad där som hjälper till att beskriva begreppet ovan:
"Sökordets tidigare klickfrekvens (CTR) vid sökningar med exakt matchning"
Frasen "sökningar med exakt matchning" betyder alltså sökfrågans matchningstyp och inte sökordets matchningstyp som vi själva ställer in. Om kvalitetsresultatet ska höjas räcker det inte att bara att använda sökord med en hög klickfrekvens (CTR), det är också viktigt att använda exakt samma sökord till vår annonsgrupp som användarna skriver i sökfältet!
Även om CTR-värdet för sökordet "blombukett" är högt, kanske användare oftare ändå söker med hjälp av frasen "billig blombukett". Tänk på att vi inte kan dra nytta av hela frasen om den inte ingår som sökkord bland sökorden i annonsgruppen! Genom att visa sökfrågorna kan vi alltså hitta dessa sökord.
Visa rapporten
Rapporten kallades tidigare Söktermsresultat i rapportcentret och finns numera på fliken Sökord. På fliken finns en kryssruta på varje rad. Vi ska markera sökorden som indikerar termerna användarna sökte med när våra annonser visades och användarna klickade på dem.
Klicka på knappen Visa söktermer… ovanför tabellen:
Tabellen som visas innehåller listan och värdena för sökorden som har angetts av användarna tillsammans med frågematchningstypen som beskrivits ovan:
Tabellen ovan visar att användarna oftast sökte med termen som vi också hade definierat i sökordslistan. Därtill förekom det också några klick när annonsen utlöstes av vårt valda sökord tillsammans med andra ord.
Om kolumnen Matchningstyp innehåller typerna för bred matchning eller frasmatchning och sökorden har många visningar och bra CTR bör vi lägga till sökorden i annonsgruppen: klicka i en kryssruta på en rad och klicka på knappen Lägg till som sökord ovanför listan:
I fönstret ovan kan vi ändra matchningstypen och CPC-budet för nya sökord och även definiera en unik måladress om det är nödvändigt.
Rapporten kan också innehålla rader som vi inte vill se. Om listan till exempel innehåller termen "gratis blombukett" kan vi markera kryssrutan på raden och sedan klicka på knappen
Lägg till som negativt sökord ovanför listan.
Det går att ladda ned tabellens innehåll i flera olika format och det går också att schemalägga rapporten. Vi kommer senare att ta upp detta i detalj.
Det finns mer att tänka på än den här viktiga informationen
Även om det är viktigt att minska klickkostnaderna vill vi varna för att uteslutande fokusera på kvalitetsresultatet. Å ena sidan nämnde vi i inledningen att man måste fokusera på målen: om antalet visningar och budgeten tillåter dyrare klick behöver vi inte oroa oss för ett kvalitetsresultat på 6. Å andra sidan bör vi vara uppmärksamma på detta värde om vi bryr oss mer om kostnaderna.
Dagens hemläxa blir något som faktiskt inte inbegriper sökning: undersök söktermerna för sökorden och lägg till raderna med de bästa resultaten i dina annonsgrupper! Var uppmärksam på att ange rätt datumintervall och att använda fler filter om det är nödvändigt för att ta fram rätt information, enligt beskrivningen i det
tidigare inlägget.